Bewustzijn: een duurzaam bedrijf of een verantwoordelijk bedrijf?

_MG_123109.jpg

De reden dat het model van De Groene Strik The Responsible Base heet, is omdat de meeste bedrijven die starten met het thema duurzaamheid, niet per se beginnen met de ontwikkeling van een volledige duurzame bedrijfsvoering. Ze beginnen met vaststellen van de verantwoordelijkheid op het verminderen van negatieve milieu- en sociale impact. IKEA is hiervan een voorbeeld, de productie van nieuwe meubels is in de basis niet duurzaam, maar IKEA kijkt naar hun verantwoordelijkheid en kijkt ook in welk opzicht ze kunnen verbeteren. Daardoor zijn ze wel duurzamer dan menig concurrent.

Door als bedrijf je verantwoordelijkheid te nemen, kijk je waar je eventuele negatieve impact hebt op mens en milieu. Een elektronicabedrijf moet dan onder andere in kaart hebben waar alle onderdelen vandaan komen, wie de producten in elkaar zet en op welke manier het transport verloopt. Komen de grondstoffen uit een mijn in Afrika? Dan hebben ze de verantwoordelijkheid om te kijken naar arbeidsomstandigheden en milieu impact van die mijn. Vervolgens is daar de verantwoordelijkheid om het juiste beleid te hebben, en dit ook daadwerkelijk te implementeren. Allemaal stappen die voorbijkomen in The Responsible Base.

Ben je echt duurzaam? Dan zorg je als bedrijf ervoor dat je positieve impact op het milieu de negatieve impact opheft. Makkelijker gezegd dan gedaan, kijk maar naar het bedrijf Holie. Zij planten bomen die zoveel CO2 opnemen dat het hun eigen CO2-uitstoot opheft. Wanneer je dan ook alle arbeidsomstandigheden of andere sociale aspecten van je keten goed op orde hebt, creëer je echt een positieve impact.

Waarom is dit verschil nou zo belangrijk? Is het niet goed dat bedrijven überhaupt iets doen? Uiteraard, alleen het is misleidend naar de consument om te zeggen dat je bedrijf duurzaam is, wanneer dit niet zo is. Neem bijvoorbeeld de Action, de CEO stelde in het Financieel Dagblad dat de Action een duurzaam bedrijf is. Als ik dat lees, gaan al mijn nekharen overeind staan. Fijn dat ze hun verantwoordelijkheid nemen (zeggen ze) in de keten, maar in de basis is de Action natuurlijk niet duurzaam. Het aanwakkeren van dit soort consumentengedrag kan nooit duurzaam zijn. Het kopen van goedkope spullen, die je toch weer kan weggooien is zelfs een van de meest onduurzame concepten die er bestaan.

Daarom is het belangrijk dit onderscheid te maken, en daar maak ik me hard voor. Vanuit daar kunnen we kijken hoe we het bedrijfsleven zo kunnen ondersteunen dat we de meeste bedrijven straks wel duurzaam kunnen noemen.  

Previous
Previous

Hoe baan je een weg door alle duurzaamheidsstandaarden.

Next
Next

Samenwerken; ondersteun elkaar in de Corona Crisis