Samenwerken; ondersteun elkaar in de Corona Crisis

De corona crisis raakt bijna iedereen, ouderen zonder bezoek, ondernemers in allerlei verschillende soorten en maten en flexwerkers zijn drie groepen die hard geraakt worden en zo zijn er nog veel meer. Er ontstaat een discussie tussen het belang van de gezondheid en van de economie, zeker omdat het lijkt dat jongeren niet geraakt worden door de ziekte. Er is geen juist antwoord, want daarvoor is te weinig bekend. Die discussies zijn daarom mijn inziens niet belangrijk nu. Wat wel belangrijk is dat we met elkaar samenwerken om door de crisis heen te komen. Dat geeft moed, houvast en heel erg veel inspiratie.

In Rotterdam zijn jongeren begonnen met koken voor oudere buurtbewoners, gewoon om iets te doen. Zelf geven ze ook aan dat ze elkaar anders nooit hadden aangesproken, het opent de ogen en laat iedereen weer een andere kant zien van de buurt. IT specialisten zijn aan het begin van de crisis meteen begonnen met het opknappen van oude laptops voor kinderen die anders thuis geen onderwijs hadden kunnen volgen. Oude laptops worden hergebruikt, kinderen worden niet uitgesloten en kennis wordt overgedragen. Milieu en sociale inclusie worden hier gecombineerd, een perfect voorbeeld van goede samenwerking voor een betere maatschappij.

Een ander voorbeeld wat zich nog meer op het duurzaam ondernemen richt is Van Maker naar Mokum. Opgezet door twee dames uit Amsterdam. Het begon als een actie om Nederlandse tulpen bedoeld voor export te redden van de versnipperaar, door slim gebruik van hun netwerk hebben ze meer dan 90.000 tulpen gered en de boer heeft toch nog wat inkomsten gehad. Hier stopt het niet, het tulpenseizoen is voorbij, maar er zijn nog vele agri ondernemers in Nederland die met het handen in het haar zitten. Nu is het tijd voor asperges en Gerbera’s, en ik verwacht niet dat de actie hierna klaar is.

Ook de samenwerking met de stilliggende Horeca is hier belangrijk in. Cafe Kiebert aan de Marathonweg in Amsterdam probeert lokale leveranciers te helpen door elke week hun producten te verkopen tijdens een speciale markt. Hier staan deze dames ook. Het is echt samenwerking van de bovenste plank en het laat mensen ook zien dat we creatief kunnen zijn, elkaar kunnen helpen en kunnen blijven kijken naar duurzame oplossingen, ook voor de toekomst.

Het is belangrijk om de mensen die echt hun schouders eronder zetten in een crisis als deze goed te koesteren, ook na de crisis. En misschien iets minder focus te leggen op de schuldvraag, of op beleidsvoerder die wel of niet de juiste beslissingen nemen. Daar veranderen we nu weinig aan.

Previous
Previous

Bewustzijn: een duurzaam bedrijf of een verantwoordelijk bedrijf?

Next
Next

Transparantie biedt kansen op een mooi totaal plaatje.