Transparantie biedt kansen op een mooi totaal plaatje.

“We hebben fouten gemaakt in het verleden, en zullen ook nog fouten blijven maken” is een zin die op de website van het kledingmerk Fjallraven staat. Ook het bedrijf Icebug maakt een statement door aan te geven dat de kledingindustrie grondstoffen gebruikt en daardoor per definitie niet duurzaam is. Zelf vind ik als het gaat om transparantie ook het MVO verslag van Zeeman een mooi voorbeeld, daarin laten ze precies zien welke verbeterpunten er tijdens audits gevonden zijn en hoe ze dit gaan aanpakken. Dit zijn stappen die zeker in de kledingindustrie nog niet veel gemaakt worden, omdat men toch bang is voor de reputatie.

Laat dit nou volgens Forbes juist de reden te zijn om wel transparantie aan te brengen in je bedrijf. Zeker als MKBer. Het is een goede manier om vertrouwen te winnen van de consument. Wanneer je weet dat er in jouw sector sociale of milieu kwesties spelen, kan je laten zien hoe je hiermee omgaat. Of laat zien dat je dit pas hebt ontdekt en nu probeert uit te zoeken hoe je hiermee om moet gaan. In een tijd dat iedereen zelf onderzoek kan doen naar bedrijven, en dat social media ervoor zorgt dat de verdenking van Greenwashing vrij desastreus kan zijn is het belangrijk altijd eerlijk te blijven. Een voorbeeld waarbij het misging afgelopen jaar is de campagne van Shell over het stimuleren van CO2 neutraal rijden, dit wordt door veel consumenten als onbetrouwbaar gezien. Beter zou het zijn als ze campagne maken over welke negatieve gevolgen CO2 heeft en welke stappen er ondernomen worden om te verbeteren. Dat voelt als “eerlijk” en worden we als consument met onze neus op de feiten gedrukt. Ook bij de grote kledingketens gaat het niet zoals gewenst, je ziet steeds meer ketens een “groene” lijn produceren, die vaak maar uit 20% duurzaam materiaal bestaat. Ook hierin kunnen bedrijven beter aangeven waar het in de industrie misgaat (overproductie, lage lonen) en wat ze hieraan doen.

Ook vanuit het maatschappelijk speelveld wordt druk opgevoerd om transparant te zijn. Zo kijkt Questionmark naar de voedselketen, Rank-A-Brand naar de kledingmerken en probeert de Eerlijke Bankwijzer elk jaar weer de financiële industrie onder de loep te nemen. Bedrijven die hiermee te maken krijgen vinden dat vervelend, maar je kan deze informatie ook gebruiken om verder te komen.

Een van de kernpunten van The Responsible Base methode is transparantie. Om te beginnen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van je eigen bedrijf. Durf je eerlijk te zijn over de potentiele negatieve gevolgen van jullie bedrijfsvoering? Als het antwoord ja is, kan je een echt robuust duurzaamheidsplan maken voor de lange termijn. Het belangrijkste op dit vlak is dat je werknemers, experts en de consument vraagt om hun mening over je bedrijf, daarmee maak je het totaalplaatje helemaal af.

Previous
Previous

Samenwerken; ondersteun elkaar in de Corona Crisis

Next
Next

Bewust omgaan met mensen en hun rechten werkt.