Bewust omgaan met mensen en hun rechten werkt.

Mensenrechten, een onderwerp waar ik mee te maken kreeg toen ik op mijn 16e met Edukans naar Uganda mocht. Deze ervaring heb ik opgevolgd in mijn studie en daarna door de werkervaring in het onderwerp bij ABN Amro. Nu als zelfstandig ondernemer help ik graag bedrijven die zich niet bewust zijn van de issues in hun keten: hoe kunnen we de issues aan het licht brengen en omzetten tot positieve sociale impact? Hier echt over in gesprek te gaan met bedrijven die hier misschien aan gelinkt kunnen zijn is niet makkelijk. Er zijn een aantal misvattingen waardoor bedrijven zich niet aangesproken voelen.

‘‘ Als je met mensen werkt kan je ook hun rechten schenden. ’’

1.      “Mensenrechten in Nederland zijn allang goed geregeld”. Over het algemeen, en zeker in vergelijking met andere landen, heeft Nederland het mensenrechtenbeleid goed op orde. Toch vinden er nog steeds op grote schaal mensenrechtenschendingen plaats, een paar voorbeelden vind je op https://www.fairwork.nu/wie-helpen-wij/. Daarnaast heb je misschien ook wel een internationale keten, waar mensen voor jouw werken die je niet direct ziet, maar waar je wel een verantwoordelijkheid naar hebt. Denk aan de arbeiders in Bangladesh in de kledingketen of in de IT in China, hoe zit het met hun omstandigheden?

2.      “Daar is iemand in mijn bedrijf vast al verantwoordelijk voor”. Veel bedrijven hebben iemand of een afdeling die zich bezighoudt met duurzaamheidsonderwerpen. Bij duurzaamheid denken mensen snel aan groen, en Co2 verminderen. Ook belangrijk maar soms valt dan het mensenrechten onderwerp tussen wal en schip.

3.      “Ons bedrijf heeft geen link met mensenrechten”. Omdat mensenrechten voelt als een groot onderwerp dat meer bij de VN past dan bij het bedrijfsleven, zien bedrijven de link vaak niet. Maar als je met mensen werkt, kunnen ook hun rechten geschonden worden. Dat is iets om altijd over na te denken. Mensenrechten is een van de duurzaamheidsrisico’s waar we naar kijken bij het uitrollen van The Responsible Base. Verkoop jij een product gemaakt in het buitenland, huur jij tijdelijke krachten in om service te verlenen bij klanten, of om voedsel te verpakken? Dan ben je verantwoordelijk om te weten hoe de arbeidsomstandigheden zijn, en op welke manier jij hier impact op hebt. Pas wanneer je bewust bent van jouw link met mensenrechten kan je ook de juiste maatregelen treffen hier iets aan te doen. Je kan bijvoorbeeld met tijdelijke werknemers in gesprek gaan, of de juiste vragen stellen aan een uitzendbureau. Of misschien wordt het tijd dat je aansluit bij een duurzaam keteninitiatief zoals de Fair Wear Foundation of Fairtrade. Er zijn vele opties om je verantwoordelijkheid te nemen, en voor elk bedrijf is er een passende oplossing.

Previous
Previous

Transparantie biedt kansen op een mooi totaal plaatje.

Next
Next

Samenwerken; een breed gedragen MVO Convenant.