Samenwerken; een breed gedragen MVO Convenant.

In 2014 heeft de Sociaal Economische Raad (SER) een onderzoek ingesteld naar sectoren die hoog risico zouden hebben met betrekken tot duurzaamheidsonderwerpen. De sectoren die uit dat onderzoek naar voren kwamen moesten van de overheid aan de slag met een IMVO Convenant. Kort gezegd; afspraken maken over hoe bedrijven in deze sectoren het beste kunnen omgaan met duurzaamheidsrisico’s. Het mooie aan de ontwikkeling van deze convenanten is dat niet alleen het bedrijfsleven zelf bepaald welke duurzaamheidsissues onderdeel worden van deze afspraken, maar ook het maatschappelijk veld hun input kan leveren. Zo krijg je een beter overzicht van wat er nou echt speelt in bijvoorbeeld de voedselketen, de bancaire sector of de textielsector. Bij elke sector zitten er verschillende maatschappelijke organisaties en vakbonden aan tafel met elk hun expertise. Het resulteert in een breed gedragen plan voor bedrijven om verder te verduurzamen. Ieder convenant heeft ook weer een andere focus, zo moeten banken onderzoeken welke gevolgen bepaalde financieringen hebben op mensenrechten wereldwijd, hebben voedselbedrijven de plicht om te checken welke impact hun producten hebben op mens en milieu en daarbij een ketenanalyse uitvoeren, moeten kledingbedrijven een lijst publiceren met al hun productielocaties en wordt de goudsector gestimuleerd om hun productieketen zo transparant mogelijk te maken.

De Convenanten hebben er echt voor gezorgd dat MVO blijvend op de agenda staat in veel Nederlandse sectoren, en dat dit een positieve uitwerking heeft op de rest van de keten.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog veel verbeterpunten rondom dit soort samenwerkingen. De lessen die hieruit getrokken kunnen worden zijn belangrijk voor een nog duurzamere toekomst. Verbeteringen gaan met name over de vrijwilligheid van afspraken, en op welke manier er gecheckt wordt of de vastgestelde afspraken ook daadwerkelijk nagekomen worden. Doen bedrijven wel wat ze zeggen? En wat gebeurt er als ze hun inspanningsverplichtingen niet nakomen? Hoe ga je om met een economische crisis, wanneer misschien MVO wel op een zijspoor beland? Deze vragen moeten allemaal aan bod komen in een goede samenwerking. Je moet bouwen op vertrouwen en transparantie. Neem de partijen in je samenwerking mee, wanneer je als bedrijf het gevoel hebt dat sommige acties niet lukken. Leg uit waarom en vraag om hulp. Kwetsbaar opstellen in dit soort ontwikkelingen is een essentiële eigenschap voor succes, alleen dan kom je als partijen verder. Grijp een crisis aan om meteen te kijken naar verandering. De corona crisis waar we nu inzitten heeft voor velen ook de ogen geopend dat het anders moet. De consument zal nog kritischer worden wat dat betreft, dus zoek een partner in het maatschappelijke veld, en kijk hoe jij met je bedrijf kan aansluiten bij de toekomst. De groene Strik helpt je graag bij het vinden van de juiste partner, ook dit is een onderdeel van The Responsible Base.

Klik hier voor meer informatie over de IMVO-convenanten en hun voortgang.

Previous
Previous

Bewust omgaan met mensen en hun rechten werkt.